20 i 21 d'octubre de 2023
Divendres i dissabte
20 d'octubre, de 16 a 20 h; 21 d'octubre, de 9.30 a 13 h
15
INS Moisès Broggi (Barcelona)
Curs reconegut dins el Pla de Formació del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.
0,00 €
0,00 €
0,00 €
Les VIII Jornades de Llengua i Literatura Catalanes són coorganitzades pel Col·legi i el Departament d'Educació.
Si sou docents en actiu, us hi podeu inscriure del 15 de juny al 18 d'octubre, mitjançant aquest enllaç:
També ens podeu enviar un correu a secretaria@cdl.cat, o trucar al 933 170 428.
Divendres, 20 d'octubre de 2023
16.00 h Benvinguda institucional a l’acte
M. Dolors Martí, vicedegana del Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya
Andreu Freixes, subdirector general de Llengües del Departament d’Educació
16.15 h Espai in memoriam, Llorenç Soldevila i Carme Junyent
16.30 h - 17.45 h Xerrada dialogada "Reflexió entorn l’evolució del perfil del docent de llengua i literatura catalanes" i debat posterior, a càrrec de Ramon Pinyol, Jacint Bassó, Elisabet Jané i Roser Ossorio
17.45 -18.15 h Pausa
18.15 h Comunicacions (experiències d'aula de llengua, 20 minuts per a cada exposició):
19.15 h Tallers simultanis (quatre a escollir-ne un)
Dissabte 21 d'octubre de 2023
9.30 h Conferència entorn la didàctica de la llengua i la literatura catalanes
10.30 h Comunicacions (experiències d'aula de llengua, 20 minuts per a cada exposició):
11.30-12.00 h Pausa
12 h Tallers simultanis (quatre a escollir-ne un)
13 h Cloenda literària: espectacle Quatre parets fan una casa, a càrrec d’Espais Escrits.
Divendres, 29 de setembre
15.30 h Benvinguda
15.45-17.00 h Diàleg inaugural: Els reptes que planteja el nou currículum de ciències, nous reptes
Digna Couso, professora del Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals de la UAB
Anna Marbà, professora del Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals de la UAB
Moderador: Aureli Caamaño
17.00-17.15 h Pausa
17.15-18.45 h Tallers
Taller 1: Canviem? Joc de rol a batxillerat
Sembla difícil, per l'edat dels alumnes i l'exigència de l'etapa, implementar un joc de rol o simulació a batxillerat. En aquest taller explicarem una experiència en aquesta etapa, ja consolidada: el projecte "Canviem?". Una simulació d'un poble a l'aula amb l'objectiu que els alumnes entenguin en profunditat la dificultat de canvi d'una societat real. També experimentarem els rols del projecte i esbrinarem com enfocar aquests tipus de dinàmiques perquè siguin com més eficients millor per aconseguir l'objectiu desitjat.
Anna Hervàs Busquets, doctora en Microbiologia. Fa deu anys que és professora d'assignatures de ciències de l'Escola BetàniaPatmos. Ha impartit Matemàtiques en tots els nivells de secundària i primer de batxillerat, Biologia i Sciences a tots els nivells de secundària i batxillerat, Física i Química a tercer i quart d'ESO, Tecnologia a segon d'ESO i Biomedicina i Cultura Científica a primer de batxillerat. En el marc de la cultura científica ha utilitzat sovint els jocs de rol, una gran eina perquè els alumnes entenguin algunes situacions que es donen en el món actual.
Taller 2: Nanotecnologia a l'aula. NanoKit, NanoEduca i altres recursos pràctics
Des del 2015 moltes aules d'instituts catalans han treballat el kit experimental NanoKit del projecte NanoEduca. El kit permet introduir la nanotecnologia a l'aula a través de l'experimentació. Al taller treballarem amb el NanoKit i el complementarem amb altres recursos com NanoExplora o el NanoKit virtual.
Jordi Díaz, llicenciat i doctor en Química, màster en Biotecnologia Molecular, enginyer de Materials i postgrau de Comunicació Científica. Treballa com a professor i microscopista a la Universitat de Barcelona (CCiTUB/IN2UB). Ha ideat els grups de divulgació de les nanotecnologies NanoEduca, NanoInventum, 10alamenos9 i EspaiNano.
18.45-19.00 h Pausa
19.00-20.00 h Tal com raja: reciprocitat de bones pràctiques exprés
Intercanvi d'experiències amb interacció entre els participants.
Dinamitzador: Raül Viana
Dissabte, 30 de setembre
9 h
Taller 3: MicroMón@UAB. Recerca de nous antibiòtics
MicroMón@UAB és un projecte internacional de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), que està integrat en la xarxa MicroMundo [soci de Tinny Earth® (https://tinyearth.wisc.edu/about-us/our-network/) de la Universitat de Wisconsin] de la Societat Espanyola de Microbiologia.
És un programa innovador que pretén animar els estudiants de secundària (de 15 a 17 anys) a exercir la seva carrera professional en ciència i tecnologia, tot abordant un dels reptes més importants per a la salut humana per a aquest segle: la resistència a l'antibiòtic microbià a nivell mundial per a la salut.
Mitjançant una estratègia d'aprenentatge i servei (ApS), els estudiants de grau de la UAB, supervisats per professors de Microbiologia de la UAB, lideren una experiència pràctica per la qual els estudiants de secundària s'enfronten a un projecte de recerca real a les seves escoles, apliquen el mètode científic, validen els resultats i analitzen les dades obtingudes, donant lloc a conclusions. A més, tots els estudiants que hi participen donen a conèixer en el seu entorn social i educatiu la greu amenaça que suposa l'aparició i la distribució de la resistència als antibiòtics, contribuint així a millorar la informació i consciència ciutadana sobre aquesta problemàtica d'abast mundial.
En aquest taller sobre MicroMón@UAB, us presentarem un resum de totes les edicions que s’han fet i us detallarem les diferents fases pràctiques que es duen a terme en la realització i desenvolupament del projecte.
Montserrat Llagostera: Llicenciada i doctora en Ciències Biològiques per la UAB. Ha treballat durant 5 anys en empresa privada i 42 anys en la universitat, en l'àmbit de la Microbiologia, en el grup de recerca de Microbiologia Molecular de la UAB. Ha impartit diferents assignatures de l'àrea de la Microbiologia en la llicenciatura de Biologia, Bioquímica i Biotecnologia, en el grau de Microbiologia i en diferents màsters de Microbiologia. Ha dirigit i participat en diversos projectes d'àmbit estatal i internacional i publicat més de 95 articles en revistes indexades d’àmbit internacional. Les principals línies de recerca en les que ha participat són: i) reparació del DNA i mutagènesi en bacteris, ii) factors de virulència bacterians i disseny de vacunes, iii) relació entre la proteïna RecA i la mobilitat poblacional bacteriana i iv) aplicacions biotecnològiques dels bacteriòfags. A més al llarg de tots aquests anys ha mantingut col·laboracions amb empreses biomèdiques, agroalimentàries i ambientals.
Éscar Rodríguez: Sóc llicenciada en Farmàcia per la UB i Doctora en Microbiologia per la UB treballant en àmbits de microbiologia aplicada. La meva etapa postdoctoral va estar dedicada a la microbiologia aplicada en la biomedicina i la vaig realitzar al IBB de la UAB en el grup de recerca de Microbiologia Aplicada del Catedràtic Antonio P. Villaverde. Des del meus inicis en la recerca he compaginat la investigació amb la docència universitària. He treballat més de 20 anys en la universitat impartint assignatures de microbiologia i de virologia en les llicenciatures de Farmàcia, Ciència i Tecnologia dels Aliments, Ciències Ambientals, Biologia, Bioquímica i Biotecnologia i en diferents màsters de Microbiologia. Ara compagino la docència universitària i la docència en CFGS LCB i participo també en aquest projecte d'innovació docent de a UAB.
Taller 4: Metalls: cristalls, magnetisme, estequiometria i colors per interferències. Del coure al titani
L'objectiu del taller és presentar experiments, la majoria a microescala, per obtenir cristalls metàl·lics, reutilitzar l'alumini dels escalfadors d'espelmes, veure els colors de les flames metàl·liques sense cap perill, observar el diferent magnetisme dels ions ferro amb els comprimits per a l’anèmia i altres experiments senzills útils per a la química de secundària.
Marta Segura i Fàbregas, llicenciada en Ciències Químiques per la Universitat de Barcelona. Professora de Química i Física de l'Escola Pia Nostra Senyora. Cap de Departament de Física i Química. Organitzadora dels Vespres Científics de l'Escola Pia i responsable del Centre de Recursos Experimentals Pau Martí. Durant més de 20 anys s'ha dedicat a la formació permanent impartint cursos per a professors. Ha escrit diversos articles científics sobre treballs pràctics.
Josep Corominas, llicenciat en Ciències Químiques per la Universitat de Barcelona. Ha estat professor de Física i Química de secundària a l'Escola Pia de Sitges. Ha impartit nombrosos cursos de formació del professorat tant de Física com de Química. Ha guanyat diferents premis en el concurs nacional “Ciencia en acción” en demostracions de química, i té la Medalla a la divulgació de la ciència. Li ha estat concedit el Premi a la tasca educativa i el premi Salvador Senent de la RSEQ.
10.30-11.00 h Pausa
11.00-12.30 h Tallers
Taller 5: La maleta del paisatge: un recurs interactiu per a l'ensenyament de les geociències
Presentació de la maleta amb material per fer desenes d'activitats pràctiques disponibles als centres de recursos, per a primària i secundària, amb el suport del CESIRE.
Anna Anglisano, professora de secundària i doctora en Geologia. És coordinadora de les Olimpíades de Geologia per l'AEPECT i membre del Comitè d'Educació de la EGU.
Xavier Juan, professor jubilat de secundària. És vicepresident adjunt d'AEPECT i Field Officer del Comitè d'Educació de l'EGU.
Taller 6: Idees i experiències per ensenyar química a l’aula
El taller vol proporcionar una sèrie d’experiments relacionats amb els canvis químics per fer a l’aula (canvis de colors, reaccions exotèrmiques, quimioluminescència, etc.) que poden contribuir en el procés d’aprenentatge de la química dels nostres estudiants. També es donaran idees per fer la matèria més pràctica i alhora més motivadora.
Sònia Pérez, llicenciada i doctorada en Química (2005) per la Universitat de Barcelona. És professora de secundària de Física i Química des de l’any 2007. Des d’aleshores ha participat en diversos concursos de ciències, en fires científiques i en cursos de formació per al professorat.
12.30-12.45 h Pausa
12.45-14.00 h Taula rodona de cloenda: El nou currículum de segona ensenyança i batxillerat de ciències a l’escola andorrana: èxits i dificultats
Marc Esquerré, professor de segona ensenyança en Ciències Naturals.
Eulàlia Beal, professora de Física i Química de batxillerat.
Moderadora: Dolors Capdevila, tècnica especialitzada d’ordenament curricular i Aureli Caamañó, organitzador de les Jornades
Fa aproximadament deu anys, a l’escola andorrana es va iniciar la implantació d’un nou currículum als nivells de segona ensenyança i de batxillerat en l’àmbit de les ciències. Aquest fet va comportar una sèrie de canvis sobretot metodològics, pel que fa al rol dels docents i de l’alumnat, a l’avaluació i a l’àmbit tecnològic. Els més rellevants van ser deixar enrere les unitats didàctiques i basar l’ensenyament en sistemes d’aprenentatge, així com la introducció de les noves tecnologies. A la taula rodona debatran les conseqüències d'aquests canvis per als alumnes i el professorat.
Cal assistir al 80% de l’activitat.