Xavier Chavarria
Del 18 d'octubre de 2023 al 17 de gener de 2024
Dimecres
De 9.30 a 11.30 h
20
Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya
135,00 €
165,00 €
135,00 €
El segle XIX ha estat musicalment d’una riquesa i d’una diversitat extraordinàries. Un segle presidit per la rauxa, la llibertat expressiva, les passions i les emocions més intenses, traduïdes en obres d’alt voltatge per compositors que viuen també de manera intensa, al límit. Un segle en què Europa canvia de dalt a baix socialment i políticament, que comença amb Napoleó i acaba amb l’esplendor de l’Imperi austrohongarès, que comença amb la revolucionària Simfonia Heroica de Beethoven (1802) i que s’acaba amb una altra obra subversiva, el Preludi a la migdiada d’un faune de Debussy (1894).
Un segle de grandiloqüència i alhora d’intimisme, amb el desenvolupament d’enormes simfonies però també amb el naixement del lied romàntic i de petites formes per a piano d’altíssim voltatge expressiu. Un segle on regna l’òpera, on floreixen el poema simfònic, l’exotisme i els nacionalismes, al costat de les primeres estrelles, virtuosos i directors d’orquestra; i, per fi, on veuen la llum els experiments tímbrics i estètics de l’impressionisme i l’inici de la dissolució de la tonalitat. Un segle volcànic, amb infinitat d’obres mestres i genis musicals que descobrirem a vol d’ocell en aquest curs monogràfic.
1 i 2. L’esclat simfònic
L’orquestra es desenvolupa enormement al llarg d’aquest segle convuls i arrauxat: obres emblemàtiques en la història de la música neixen de la frisança creativa d’autors que veuen en el simfonisme un món sense límits sonors. El segle comença amb les revolucionàries simfonies de Beethoven i acaba amb les colossals creacions de Mahler i amb els brillants poemes simfònics de Richard Strauss.
3 i 4. El piano, l’astre rei de la música
El piano és una magnífica al·legoria musical del segle XIX i de les seves espectaculars evolucions: dels models primitius que tocaven Beethoven i Schubert fins als grans instruments que tenien entre mans Liszt o Rakhmàninov hi ha tot un món, no només tecnològic sinó també expressiu i estètic. I tots els autors sense excepció (Chopin, Schumann, Brahms, Mendelssohn, etc.) el fan seu i l’usen per fer autèntiques obres mestres empapades de llibertat, on expressen les emocions més profundes.
5 i 6. Intimisme i seducció: lied i música de cambra
Els capgiraments socials que es produeixen durant el XIX afavoreixen l’accés a l’art i la cultura per part d’uns segments de la societat que mai no l’havien ni ensumat. La burgesia neixent i els nous hàbits de consum i oci afavoreixen la democratització de la música a través de les formes més domèstiques i íntimes, com el lied o la música de cambra, que posen sons a les inquietuds existencials i als grans poetes del segle.
7 i 8. L’apoteosi de l’òpera
El segle XIX converteix l’òpera en un espectacle de masses que es desenvolupa enormement, retrata passions desfermades i drames obscurs, i consagra les grans dives amb una tècnica vocal nova i espectacular. Des del Bel canto i Rossini fins als veristes i Puccini, des de la Grand Opéra a l’opereta, i passant per dos colossos com Verdi i Wagner, el gènere líric assoleix fites magistrals i irrepetibles.
9 i 10. Cap a la música del futur
Els últims anys del segle XIX coincideixen autors de gran relleu, amb estètiques contraposades, de les més reaccionàries a les més revolucionàries, que són un viu reflex dels canvis profunds que està vivint Europa: des de la nissaga Strauss, símbol dels grans imperis que comencen a esfondrar-se, passant per Txaikovski, Dvorak, Elgar i els nacionalistes, fins a Mahler, Debussy, Schönberg, Strauss o Ravel, que fan, a través de la seva música, un retrat fascinant del món que els ha tocat viure. És el retrat musical d’una civilització que s’esfondra i d’un nou món que és a punt de néixer.
Llicenciat en Filologia Catalana, en Història i Ciències de la Música (amb Premi d’honor de final de carrera), i Màster en Musicologia per la UAB. Va fer estudis de piano, cant i direcció coral a Barcelona i Anglaterra. És professor de la Universitat Autònoma de Barcelona, al Departament d’Art i Músicologia, i és docent als cursos de Màster i Postgrau en diverses universitats catalanes. És realitzador, guionista i locutor a l’emissora Catalunya Música, on ha fet programes d’entrevistes, informatius, reportatges, crítica musical, magazins d’actualitat i transmissions de concerts internacionals. Actualment és realitzador i presentador del programa El compositor de la setmana.