243003 - La recerca: d'una estratègia d'aula fins a un treball a batxillerat

  • Àrea temàtica:

    Metodologia d'aula i innovació educativa

  • Modalitat:

    En línia

  • Nivell:

    Secundària i batxillerat

Professorat:

Marta Simon Esteve

Dates:

De l'1 al 4 de juliol de 2024

Dies:

Curs de dilluns a dijous (12 h), i divendres sessió plenària dialogada i debat posterior (3 h, assistència obligatòria). Total 15 hores

Hores:

De 12 a 15 h

Total hores:

15

Lloc:

En línia

Ha estat sol·licitat el reconeixement d'aquest curs dins el Pla de Formació del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. En aquests moments es troba pendent de resolució.

Tarifes
Col·legiat/ada:

45,00 €

No col·legiat/ada:

65,00 €

Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores:

45,00 €

Inscriu-t'hi

Afegir a la cistella

El curs està plantejat per oferir eines als docents sobre com treballar la indagació i la recerca a l'aula i també com orientar els projectes i els treballs de recerca. En els diferents blocs s'aniran presentant instruments de seguiment de les fases de la recerca que serveixin als docents però que també facilitin la reflexió i la tasca dels estudiants.

Metodologia

El producte final del curs ha de ser l'elaboració d'una eina digital tipus web, que faciliti la tasca dels tutors i dels estudiants en el seu treball de recerca. A cada sessió es treballaran els conceptes clau que cal considerar. A partir de la conversa i compartint els instruments de seguiment, cada docent anirà construint la seva eina de seguiment de treballs de recerca individualment o per grups de treball, si s'escau.

  • Donar suport i materials  al treball conjunt de l’alumne i del professor en la introducció a l’elaboració i presentació d’un treball de recerca.
  • Plantejar  una proposta de formació per docents, que es pugui replicar amb els propis estudiants.
  • Elaborar un  material digital que permeti reflexionar, plantejar i fer el seguiment del treball de recerca compartit pels estudiants i els tutors.

Sessió 1

El sentit del treball de recerca. Què podem fer a l’ESO. La funció de la tutoria.  Aspectes que cal tenir en compte al centre. Etapes de l'elaboració del TR

Elecció del tema, formulació d’hipòtesis i planificació del treball. Com escollir el tema i plantejar bones preguntes. Com formular hipòtesis. Com planificar la recerca: l’esborrany inicial

Dissenyem la nostra eina digital

Sessió 2

La recerca documental. Elements en un procés de recerca. Estratègies per recollir informació d’una font documental. La cerca d'informació a Internet, altres fonts de cerca de la bibliografia

La recerca experimental. Tipus de recerques. Planificació de la recerca. Procediments i instruments de la fase experimental de la recerca. Recopilació de dades i elaboració de conclusions

Sessió 3

Exposició escrita de la recerca. Planificació dels aspectes formals de la redacció de la memòria de la recerca. Revisió del treball

Exposició oral de la recerca. Característiques de l’exposició oral. Planificació i execució de l’exposició oral. El torn de preguntes del tribunal

Sessió 4

Avaluació del treball de recerca. Autoavaluació de l’alumne i el tutor. L’avaluació dels TR al centre. Propostes d’organització i pautes d’avaluació. Presentació de l'eina digital elaborada

Marta Simon Esteve

Llicenciada en Ciències Químiques per la Universitat de Barcelona (UB). Màster en Didàctica de les Ciències Experimentals per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Ha estat vinculada a la UAB on ha impartit classes al màster de Formació de Professorat de Secundària (especialitat Física i Química), ha treballat a l’ICE de la UAB com a formadora de professorat i ha coordinat el programa ARGO de transició de la secundària a la universitat. Catedràtica d’ensenyament secundari, ha estat docent en diferents instituts, on també ha exercit el càrrec de coordinadora pedagògica i cap d’estudis. Ha estat subcoordinadora de PAU de Química. Ha participat com a presidenta de tribunal en diferents processos de selecció de professorat.

Es valorarà la qualitat de la feina feta i la participació en els entorns col·laboratius i de debat.

Altres demandes específiques: caldrà presentar l'eina digital elaborada.

Descripció del torn Dies Hores diàries Professor/a Aula Streaming Mode
La recerca: d'una estratègia d'aula fins a un treball a batxillerat 01-jul., 02-jul., 03-jul., 04-jul. 3 Marta Simon Esteve No En línia