Marta Simon Esteve
De l'1 al 4 de juliol de 2024
Curs de dilluns a dijous (12 h), i divendres sessió plenària dialogada i debat posterior (3 h, assistència obligatòria). Total 15 hores
De 12 a 15 h
15
En línia
Ha estat sol·licitat el reconeixement d'aquest curs dins el Pla de Formació del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. En aquests moments es troba pendent de resolució.
45,00 €
65,00 €
45,00 €
El curs està plantejat per oferir eines als docents sobre com treballar la indagació i la recerca a l'aula i també com orientar els projectes i els treballs de recerca. En els diferents blocs s'aniran presentant instruments de seguiment de les fases de la recerca que serveixin als docents però que també facilitin la reflexió i la tasca dels estudiants.
Metodologia
El producte final del curs ha de ser l'elaboració d'una eina digital tipus web, que faciliti la tasca dels tutors i dels estudiants en el seu treball de recerca. A cada sessió es treballaran els conceptes clau que cal considerar. A partir de la conversa i compartint els instruments de seguiment, cada docent anirà construint la seva eina de seguiment de treballs de recerca individualment o per grups de treball, si s'escau.
Sessió 1
El sentit del treball de recerca. Què podem fer a l’ESO. La funció de la tutoria. Aspectes que cal tenir en compte al centre. Etapes de l'elaboració del TR
Elecció del tema, formulació d’hipòtesis i planificació del treball. Com escollir el tema i plantejar bones preguntes. Com formular hipòtesis. Com planificar la recerca: l’esborrany inicial
Dissenyem la nostra eina digital
Sessió 2
La recerca documental. Elements en un procés de recerca. Estratègies per recollir informació d’una font documental. La cerca d'informació a Internet, altres fonts de cerca de la bibliografia
La recerca experimental. Tipus de recerques. Planificació de la recerca. Procediments i instruments de la fase experimental de la recerca. Recopilació de dades i elaboració de conclusions
Sessió 3
Exposició escrita de la recerca. Planificació dels aspectes formals de la redacció de la memòria de la recerca. Revisió del treball
Exposició oral de la recerca. Característiques de l’exposició oral. Planificació i execució de l’exposició oral. El torn de preguntes del tribunal
Sessió 4
Avaluació del treball de recerca. Autoavaluació de l’alumne i el tutor. L’avaluació dels TR al centre. Propostes d’organització i pautes d’avaluació. Presentació de l'eina digital elaborada
Llicenciada en Ciències Químiques per la Universitat de Barcelona (UB). Màster en Didàctica de les Ciències Experimentals per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Ha estat vinculada a la UAB on ha impartit classes al màster de Formació de Professorat de Secundària (especialitat Física i Química), ha treballat a l’ICE de la UAB com a formadora de professorat i ha coordinat el programa ARGO de transició de la secundària a la universitat. Catedràtica d’ensenyament secundari, ha estat docent en diferents instituts, on també ha exercit el càrrec de coordinadora pedagògica i cap d’estudis. Ha estat subcoordinadora de PAU de Química. Ha participat com a presidenta de tribunal en diferents processos de selecció de professorat.
Es valorarà la qualitat de la feina feta i la participació en els entorns col·laboratius i de debat.
Altres demandes específiques: caldrà presentar l'eina digital elaborada.
Descripció del torn | Dies | Hores diàries | Professor/a | Aula | Streaming | Mode |
---|---|---|---|---|---|---|
La recerca: d'una estratègia d'aula fins a un treball a batxillerat | 01-jul., 02-jul., 03-jul., 04-jul. | 3 | Marta Simon Esteve | No | En línia |