La dignificació i el prestigi de la professió docent requereixen que hi hagi un col·legi professional dels docents, que permeti compartir els reptes, l’experiència, el respecte i l’excel·lència de la professió docent, no només des de la sòlida preparació científica en l’àmbit de l’especialitat escollida, sinó també, i sobretot, des d’una sòlida formació didàctica.
Perquè la docència és una professió, més enllà d’una titulació.
La commemoració del centenari del Col·legi, l’any 1899, ens va brindar l’oportunitat de reconstruir, ni que fos a grans trets, la història de la nostra institució.
Albert Balcells és l’autor d’aquesta publicació, El Col·legi fa cent anys, on esbossa l’evolució del Col·legi, des dels orígens fins a l’any 1999. Les pàgines que segueixen ens mostren una trajectòria complexa i a vegades agitada, paral·lela a l’evolució convulsa del segle XX. Però sobretot ens ensenyen que l’actual Col·legi és fruit de l’esforç i la dedicació d’un gran nombre de persones.
Si bé és cert que tots plegats –la Junta de Govern i els col·legiats en general– podem sentir-nos justament orgullosos del camí recorregut fins ara, hem de ser conscients de la necessitat de dissenyar un projecte de futur capaç de respondre a les necessitats plantejades per l’actual societat.
El Col·legi de Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya és una corporació de dret públic, amb personalitat jurídica pròpia i amb plena capacitat per assolir els seus objectius. La seva personalitat jurídica està regulada pels seus Estatuts, aprovats pel Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya.
Cal destacar que el Col·legi és una institució privada amb una dimensió pública, tal com va corroborar la Sentència 20/1988, del 18 de febrer de 1988, del Tribunal Constitucional. Les administracions, doncs, poden demanar la col·laboració del Col·legi per mitjà de la delegació formal de certes atribucions administratives.