243009 - Vols desenvolupar les competències comunicativa i digital per mitjà de la ràdio per podcast?

  • Àrea temàtica:

    Metodologia d'aula i innovació educativa

  • Modalitat:

    En línia

  • Nivell:

    Internivells

Professorat:

Francesc Xavier Medina Yrigoyen

Dates:

De l'1 al 4 de juliol

Dies:

Curs de dilluns a dijous (12 h), i divendres sessió plenària dialogada i debat posterior (3 h, assistència obligatòria). Total 15 hores

Hores:

De 16 a 19 h

Total hores:

15

Lloc:

En línia

Ha estat sol·licitat el reconeixement d'aquest curs dins el Pla de Formació del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. En aquests moments es troba pendent de resolució.

Tarifes
Col·legiat/ada:

45,00 €

No col·legiat/ada:

65,00 €

Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores:

45,00 €

Inscriu-t'hi

Afegir a la cistella

Aquest curs és un nivell intermedi, pensat per adquirir experiència autònoma en la utilització de les tecnologies digitals en la tasca professional, mitjançant l’aplicació de coneixements, procediments i actituds en l'ús de les tecnologies digital en la pràctica docent, i incorporar el món del podcast als diversos nivells de l’aprenentatge per desenvolupar la competència comunicativa i la digital.
 

Vol promoure l’enregistrament sonor per part dels docents i alumnes, com eina de desenvolupament de la competència lingüística i digital. El format del curs es presenta en un espai on el docent incorporarà els seus àudios sobre la seva assignatura, promourà que el treball cooperatiu de l'alumnat per Google i desenvoluparà l’expressió escrita i l’expressió oral.

En el curs veurem com aquesta modalitat de ràdio per podcast pot ajudar els docents en les diverses àrees que impartim als llocs de treball, transformant els continguts en podcast o mostrant altres gèneres literaris que ajudin a la seva implementació. Ens mourem entre aspectes de competència lingüística i aspectes tecnològics. Oferirem algunes formes d’avaluar el treball dels alumnes.
 

Metodologia


En el curs de formació farem servir missatgeria de veu a la comunicació del professorat ja que és una eina que es pot implementar en el projecte.
El professorat que accedeixi al curs triarà la temàtica dels seus enregistraments sonors.
Caldrà un treball d’expressió escrita en línia, tractament de la informació i enregistrament posterior, i tractament digital del so. Aquestes fases aniran en la línia del treball de la competència lingüística i digital.

S'espera que el professorat acabi el curs, amb l'espai de ràdio preparat per a la seva implementació, amb els recursos adients i amb una presentació on s’expliqui els passos a seguir. Es valorarà la formació en videotutorial al professorat.
Creació de l’escaleta en documents compartits
Enregistrament sonor
Tractament del so, música i efectes
Publicació
Creació de material didàctic adreçat a l’alumnat.

Es faran servir portàtils/PC, amb connexió a Internet, amb el programari lliure Audacity. Els enllaços als quals s’accediran són aplicacions de contingut de lliure distribució.
Caldrà disposar de micròfon intern al portàtil, o micròfon o una gravadora d’àudio.
 

Adquirir les competències digitals docents relacionades i vinculades a les àrees d’ensenyament-aprenentatge, continguts digitals, avaluació i retroacció de l’alumnat, compromís professional i desenvolupament de les competències digitals de l’alumnat.

Objectius generals i específics:
 

  • Crear un àudio en format mp3, on es barregi música, efectes de so, incorporant silencis i altres prestacions. Es valorarà la qualitat del producte final.
  • Crear una escaleta per a un futur programa de ràdio, enriquida amb informacions i recursos. Es valorarà el disseny del document compartit de Google, les parts, la mesura del temps, els recursos en l’elaboració, etc.
  • Enregistrar el programa redissenyat a l’escaleta. Es valorarà la creativitat, el contingut i el tractament del so.
  • Crear d’un espai en línia lloc web/blog lloc de presentació dels podcast i programes de l’assignatura. Es valorarà la maquetació, el disseny, l’estructura i el contingut.
  • Crear una rúbrica per avaluar un programa o podcast creat pel mateix professor que cursa el curs.
  • Generar creacions de podcast lliures per nodrir el lloc web/blog creat.
  • Dissenyar un projecte d’aplicació a l’aula.
     

Els continguts del projecte es basen en les diverses eines 2.0 que s’utilitzaran per tal que el professorat pugui crear contingut didàctic i promogui la seva utilització de l’alumnat.
Les eines són de diversa tipologia i permeten la pràctica d’aspectes sonors per a la seva publicació.
La transcripció per escrit, dels alumnes, treballant per parelles, en un entorn digital és el primer pas per a l’assoliment de la competència comunicativa. El posterior enregistrament dels alumnes un reforç de l’expressió oral, que finalitza amb el tractament digital d’efectes sonors. Aquestes tres fases, escriptura, enregistrament i tractament sonor, unit a la publicació esdevé tot un procés de col.laboració entre l’alumnat, en el que fan ús de diccionaris en línia, notificacions de xats en documents compartits, i accés a webs amb recursos sonors. Els professors receptors d’aquest curs seran els que hauran de crear i experimentar totes aquestes fases, amb la posterior publicació en un lloc web de ràdio.

Francesc Xavier Medina Yrigoyen

Diplomat en Magisteri per la Universitat Ramon Llull i de Teologia per l'ISCREB. Mestre de primària des del 1991, actualment a Jesuïtes Poble Sec. Impulsor de Ràdio Escolar i impartint formació en Eines TIC 2.0 als mestres des del 2011. Imparteixo classe de català també a adults nouvinguts, i disfruto envoltant-me de gent, natura, fent senderisme, esport i conreant inquietuds culturals.

  • Entrega i superació de les tasques encarregades als blocs, per crear els arxius de podcast i lloc d’allotjament
  • Interès mostrat al llarg del curs.
  • Presentació del disseny del projecte a implementar a l’aula.
  • Avaluació positiva de les tasques encomanades.
  • Assistència/participació a la videoconferència.
  • Respondre correctament qüestionaris.
  • Entrega del disseny del projecte a aplicar.
  • Participació al fòrum.



Tasques de certificació:

Tasca 1: Creació d’àudio en format mp3, on el participant barregi música, efectes de so, incorpori silencis, i altres prestacions. Es valorarà la qualitat del producte final
Tasca 2: Creació d’escaleta per a un futur programa de ràdio, enriquida amb informacions i recursos. Es valorarà el disseny del document compartit de Google, les parts, la mesura del temps, els recursos en l’elaboració, etc.
Tasca 3: Enregistrament del programa redissenyat a l’escaleta. Es valorarà la creativitat, el contingut, el tractament del so, etc.
Tasca 4: Creació d’un lloc web / blog, lloc de presentació dels podcasts i programes de l’àrea. Es valorarà la maquetació, el disseny, l’estructura i el contingut
Tasca 5: Creació d’una rúbrica per avaluar un programa o podcast creat pel participant al curs
Tasca 6: Creacions de podcasts lliures per nodrir el lloc web / blog creat
Tasca 7: Creació del disseny del projecte per aplicar a l’aula

No hi ha horaris.