243209 - Llegir en pantalles. Com millorar la comprensió lectora amb recursos audiovisuals i xarxes socials

  • Àrea temàtica:

    Llengua i literatura

  • Modalitat:

    Presencial i simultàniament en línia

  • Nivell:

    Secundària i batxillerat

Professorat:

Francesc Reina González

Dates:

de l'1 al 4 de juliol

Dies:

Curs presencial de dilluns a dijous (12 h), i divendres sessió plenària dialogada i debat posterior (3 h, assistència obligatòria). Total 15 hores

Hores:

de 08:30 h 11:30 h

Total hores:

15

Lloc:

Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya

Ha estat sol·licitat el reconeixement d'aquest curs dins el Pla de Formació del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. En aquests moments es troba pendent de resolució.

Tarifes
Col·legiat/ada:

45,00 €

No col·legiat/ada:

60,00 €

Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores:

45,00 €

Inscriu-t'hi

Afegir a la cistella

La lectura és un procés imprescindible per a qualsevol forma, situació i tasca d’aprenentatge. El món digital i audiovisual fa servir recursos nous en la construcció d’aquest procés. Molt sovint són recursos externs al context acadèmic i/o institucional. Tanmateix sabem de la diversitat d’estímuls en xarxa per a l’educació lectora. Orientar-se en aquesta diversitat requereix algunes pautes metodològiques i estratègies eficients a l’aula. Els objectius d’aquest curs, precisament, s’adrecen a facilitar als docents un ventall de possibilitats per ensenyar i educar amb i des de "pantalles". Del full d’un llibre a les xarxes socials més recents, en tots aquests marcs la lectura és la clau mestra, amb codis de modalitat diversa i graus de profunditat i pretensió variables.

  •  Analitzar la història de la lectura en relació amb els diversos suports: des de l’oralitat fins a les xarxes socials passant per les eines de composició infogràfica o el llibre digital.
  • Descriure els avantatges per al procés lector dels diferents suports, físics, audiovisuals i en xarxa.
  • Conèixer els codis de la multimodalitat textual.
  • Plantejar una situació d’aprenentatge que integri recursos dels diferents suports en relació amb la comprensió literal, audiovisual i connotativa dels textos i missatges.
  • Fer servir textos clàssics per a l'anàlisi de la comprensió lectora a la diversitat de pantalles
  1. De l’oralitat a l’alfabetització generalitzada. Un breu repàs per la civilització lectora.
  2. Lectura en veu alta, dramatització de textos i els tallers de teatre.
  3. Tasca primera i activitats d’aprenentatge.
  4. Textos clàssics en català i en castellà (antiguitat i edat mitjana) El full, el llibre i les seves representacions.
  5. La comprensió lectora clàssica (analogia, memòria i atenció). Com animar-la, motivar-la i recrear-la de manera analògica i digital.
  6. Textos moderns (s. XVII-XIX). Del teatre comercial al cinema, la televisió i les sèries. La perspectiva, el moviment i els colors com a elements de la comprensió lectora i la narració.
  7. Textos contemporanis (s. XX-XXI). La xarxa i les xarxes. La privacitat i la creació. Exemples de lectures des d’Instagram, Twitter i Whatsapp. Escriptors i escriptores a la xarxa.

Francesc Reina González

Barcelona (1966). Llicenciat en Filologia Hispànica. Catedràtic de secundària de Llengua Castellana i Literatura. Doctor en Lingüística per la Universitat de Barcelona. Professor associat a la mateixa universitat. Formador de l'àrea de llengua i didàctica amb diferents interessos dins d'aquests àmbits (l'accés a la docència, la gramàtica competencial i la creació literària). Ha publicat edicions divulgatives d'obres de la literatura castellana, com ara Tres sombreros de copa de Mihura, o les Novelas Ejemplares de Cervantes.

Descripció del torn Dies Hores diàries Professor/a Aula Streaming Mode
Llegir en pantalles. Com millorar la comprensió lectora amb recursos audiovisual i xarxes socials 01-jul., 02-jul., 03-jul., 04-jul. 3 Francesc Reina González Joan Pelegri No Presencial

Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya

Rambla de Catalunya, 8 pral., Barcelona - 08007
Adreça electrònica: info@cdl.cat
Telèfon: + (34) 933 170 428