243309 - Cultura audiovisual a les aules: propostes creatives aplicades a l’ensenyament de les ciències socials

  • Àrea temàtica:

    Ciències socials

  • Modalitat:

    Semipresencial

  • Nivell:

    Internivells

Professorat:

Blanca Alvarez Mató, Raquel Marques ..

Dates:

De l'1 al 4 de juliol

Dies:

De dilluns a dijous (dimarts sessió asíncrona) i divendres sessió plenària (3 h, assistència obligatòria). Total 15 hores

Hores:

De 12 a 15 h

Total hores:

12

Lloc:

Escola Joan Pelegri

Ha estat sol·licitat el reconeixement d'aquest curs dins el Pla de Formació del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. En aquests moments es troba pendent de resolució.

Tarifes
Col·legiat/ada:

45,00 €

No col·legiat/ada:

65,00 €

Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores:

45,00 €

Inscriu-t'hi

Afegir a la cistella

En un món en què la presència de les pantalles es multiplica i la relació amb les imatges és quotidiana, aquest curs proposa explorar les possibilitats educatives de la cultura audiovisual per generar situacions d’aprenentatge vinculades a alguns dels sabers proposats en el currículum de ciències socials: Geografia i Història.

 

Metodologia

En les sessions presencials i en la sessió asíncrona, es proposaran activitats i pràctiques creatives individuals i en grup. A partir del visionat de fragments cinematogràfics i audiovisuals (pel·lícules i curtmetratges, fotografies, quadres, mems, tik-toks i, en conjunt, materials provinents de diferents fonts i moments històrics), es dinamitzaran espais de debat i d’intercanvi de metodologies, recursos i materials que permetin establir relacions entre els aprenentatges de les ciències socials, la cultura audiovisual i les realitats i vivències de l’alumnat.

Proposar activitats que facilitin el treball transdisciplinari vertebrat per la cultura audiovisual i que permeti el desenvolupament de competències creatives.
 

Oferir eines i materials per generar situacions d’aprenentatge relacionades amb les ciències socials: Geografia i Història.

  • Facilitar el treball per competències de la matèria de ciències socials: Geografia i Història a través de fonts de la cultura audiovisual.
  • Contribuir al desenvolupament d’una mirada activa i crítica sobre els processos de configuració de les imatges i el seu paper en la narració de la història.
  • Proporcionar recursos que permetin desenvolupar un pensament crític i respectuós amb les diversitats.
     

Sessió 1. Migracions i interculturalitat: la representació de les alteritats

Amb el punt de partida de la diversitat cultural a les aules, aquesta sessió planteja una aproximació crítica a la mirada eurocèntrica del món. Es treballarà sobre els imaginaris dels viatges de les conquestes a partir d'imatges que formen part d'una tradició cultural colonial: mapes del món, rutes comercials i migratòries, quadres que resignifiquen la història de l'art occidental, vídeos de youtubers que reivindiquen una lectura descolonial de la història, imatges de les migracions actuals, etc. Totes les propostes de visionament i les activitats creatives vincularan el que representarà amb les vides i les experiències de l'alumnat.

Sessió 2: Memòria històrica a les pantalles: Catalunya i Espanya a l'època contemporània (asíncrona)

A partir de les històries familiars, col·lectives i locals, aquesta sessió proposa apropar-se a la representació d'un dels esdeveniments clau de la història recent de la societat espanyola com és la Guerra Civil, per tal d'establir relacions amb el present. A partir de diferents propostes audiovisuals, posant un especial interès en produccions de les generacions més joves, s'interrogarà sobre el paper del cinema i de la comunicació audiovisual en la preservació i la transmissió de la memòria històrica a Catalunya i Espanya.

Sessió 3. Imaginaris sense armaris: moviments socials per a la diversitat de gènere i afectivosexual

Aquesta sessió proposa abordar la lgtbifòbia i els moviments a favor de la llibertat afectiva i sexual a partir d'una mirada centrada en les experiències de l'alumnat i que interseccioni la diversitat sexual amb les discriminacions per raó cultural i/o religiosa. Des d'imatges de les primeres mobilitzacions produïdes en el marc de la llei de perillositat social fins a sèries de televisió actuals, es proposarà relacionar els contextos històrics, polítics i socials amb les reivindicacions i els reptes en l'actualitat per a l'eliminació de les desigualtats i les violències vers les dissidències sexuals i de gènere.

Sessió 4. Visions de futur: imatges per afrontar els reptes democràtics

En un context en què les pantalles reprodueixen de forma incessant visions apocalíptiques de l'esdevenidor que creen escenaris d'apatia, ansietat i desconnexió a les persones joves, quines imatges necessitem per projectar futurs desitjables? En aquesta sessió ens aproximarem de forma creativa al concepte d'utopia a partir del treball amb arxius visuals i audiovisuals per plantejar alguns dels reptes pendents de l'actual democràcia en relació amb la lluita per la llibertat, la igualtat i els drets humans.

Blanca Alvarez Mató

Raquel Marques ..

S'avaluarà l'assistència a les sessions, la participació i implicació dels participants en les activitats i els debats, i l'elaboració de les tasques que es proposarà de fer de manera autònoma.

No hi ha horaris.

Escola Joan Pelegri

C/ Consell de Cent, 14, Barcelona - 08014
Adreça electrònica: info@cdl.cat
Telèfon: + (34) 933 170 428