Grup B

US2511 - L'art per dins A

  • Àrea temàtica:

    Història de l'art

  • Modalitat:

    Presencial

  • Nivell:

    Internivells

Professorat:

Carolina Camañes Sánchez

Dates:

Del 15 d'octubre de 2024 al 22 d' àbril de 2025

Dies:

Dimarts, periodicitat quinzenal

Hores:

De 10.00 a 11.30 h

Total hores:

20

Lloc:

Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya

Tarifes
Col·legiat/ada:

135,00 €

No col·legiat/ada:

165,00 €

Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores:

135,00 €

Durant tretze sessions, en aquest curs farem un viatge per la història de l’art, des de la prehistòria fins avui.

Durant els primers minuts de cada sessió, la professora analitzarà diferents obres que ens permetran comprendre l’evolució de la imatge i el simbolisme del sacrifici d'Isaac al llarg dels segles i en el context dels diferents moviments i corrents artístics, i aprofundir-hi.

Després d’aquesta introducció, ens centrarem en l’art, seguint una línia del temps lliurada a l’alumnat a l’inici del curs, des de les primeres manifestacions artístiques fins a l’època contemporània. Un viatge breu, però ben apassionant, al qual tots sou convidats.

Classe 1. Prehistòria. De l’home de Cromanyó a Barceló. La pedra i el fang, i la vida intel·ligent. La ceràmica i les joies, des de sempre. L’ésser humà i l’art, alhora.

Classe 2. Grècia i Roma. L’art de l'embotit (taracea). Els meravellosos mosaics i la seva història. Un art quasi increïble en totes les etapes de la història de l’art, fins i tot avui.

Classe 3. El Romànic. Una gran abadia davant del mar. Un monestir com un tresor, amagat sota una gegantina penya. L’escultura romànica, simbologia en estat pur.

Classe 4. El Gòtic. L’escultura i la pintura més exquisides en un immens retaule inoblidable, el retaule d’Issenheim, a Colmar (Alsàcia), al Museu d’Unterlinden, a la vora d’un riu. Gàrgoles gòtiques, útils i xocants. Laberints a les catedrals.

Classe 5. Flandes. Els pintors flamencs tenen un lloc de privilegi a la historia de l’art. Quentin Matsys, fundador de l’escola d’Amberes, un gran mestre, i els seus seguidors: Marinus van Reymerswaele, estrafolari i sorprenent, Lucas van Leyden i Simon Marmion.

Classe 6. El Renaixement. Dos artistes germans, Antonio i Piero del Pollaiuolo, escultors, orfebres, pintors i gravadors, i mestres d’altres grans artistes. Un studiolo extraordinari al Palau Ducal d’Urbino, Federico de Montefeltro. Una còpia més que excel·lent d’una dama bellíssima pintada per Rafael a Barcelona.

Classe 7. Renaixement i manierisme. Una mirada molt especial a algunes obres del gegant Miquel Àngel, com a escultor sublim. Una festa manierista amb l’obra quasi indescriptible del Greco, i seva llarga influència fins al segle XX.

Classe 8. El barroc. La sèrie de quadres inventats per Pere Pau Rubens, un tità del barroc, per explicar la vida de Maria de Mèdici, avui al Louvre. Un púlpit a Brussel·les i la sorpresa de Gerrit Dou.

Classe 9. Barroc i rococó. La pintura de Ferdinand van Kessel, un flamenc d’Amberes, amb una imaginació formidable. Samuel van Hoogstraten i els seus trompe-l’oeil. L’obra del gran escultor bàvar del rococó Ignaz Günter.

Classe 10. Neoclassicisme i simbolisme. Alguns pintors neoclàssics exquisits. Klimt i les seves obres simbòliques plenes de fantasia i elegància. La meravellosa escultura simbòlica de George Minne.

Classe 11. Impressionisme. L’Impressionisme va ser possible per diverses coses, però va ser molt important l’invent dels tubs de pintura. Els paisatges impressionistes i la pintura au plein air. El bosc de Fontainebleau i l’escola de Barbizon.

Classe 12. El surrealisme. El món oníric de Paul Delvaux. La delicadesa  dels interiors del danès Vilhelm Hammershoi. El meravellós món de Remedios Varo, una dona absolutament excepcional.

Classe 13. L’art contemporani.  Abstracció pictòrica i escultura. El Museu d’Art Abstracte de Cuenca a les “Casas Colgantes”. Les instal·lacions i els nous llenguatges artístics. La poesia visual i el futur de l’art.

Leitmotiv del curs: L’evolució de la imatge de Salomé i el cap del Baptista al llarg de la història de l’art.

Carolina Camañes Sánchez

Llicenciada en Belles Arts per la Universitat de Barcelona. Doctora en Restauració per la mateixa Universitat. Autora d'una tesi doctoral sobre el Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes de Barcelona, mereixedora de la qualificació "cum laude" per unanimitat del tribunal que la va jutjar. Pintora i restauradora, té nombrosos premis de dibuix, il·lustració, pintura i fotografia. Fa més de 30 anys que dona classes i conferències sobre art i restauració en els millors auditoris de Barcelona. És membre de la Junta Directiva de l'Associació d'Artistes Firart de Sant Cugat del Vallès, lloc on viu i hi té el seu taller de pintura i restauració.

Octubre: 15 i 29

Novembre: 12 i 26

Desembre: 10

Gener: 14 i 28

Febrer: 11 i 25

Març: 11 i 25

Abri: 8 i 22

Descripció del torn Dies Hores diàries Professor/a Aula Streaming Mode
L'art per dins A 15-oct., 29-oct., 12-nov., 26-nov., 10-des., 14-gen., 28-gen., 11-feb., 25-feb., 08-abr., 22-abr. 1.5 Pendent No Presencial

Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya

Rambla de Catalunya, 8 pral., Barcelona - 08007
Adreça electrònica: info@cdl.cat
Telèfon: + (34) 933 170 428