Nota de premsa sobre el debat de política educativa

Els representants polítics debaten al Col·legi de Doctors i Llicenciats de Catalunya, el Col·legi de docents, sobre el present i el futur de l’educació a Catalunya, amb un ampli consens sobre la necessitat de dotar de més recursos el sistema educatiu

Dotar els centres educatius de més personal especialitzat per acompanyar la complexitat de les aules, garantir la igualtat d’oportunitats que permet la immersió lingüística en català i acabar amb la segregació escolar, la desburocratització o la dignificació del col·lectiu docent són per als diferents partits polítics algunes de les necessitats que cal resoldre amb més urgència en termes educatius a Catalunya.

Així ho han posat de manifest Esther Niubó (PSC), Anna Simó (ERC), Francesc Ten (JuntsxCatalunya), Manuel Acosta (VOX), David Caño (CUP), Joan Carles Gallego (En Comú Podem) i Fernando Sánchez Costa (PP Catalunya) al debat organitzat pel Col·legi sobre el present i futur de l’educació al nostre país.   

Ho han fet de la mà d’Albert Bayot, docent i membre de la Junta del Col·legi, que ha moderat el debat i que, amb una sala plena a vessar de persones col·legiades i públic en general interessat en el món educatiu, ha conversat amb els diferents representants polítics.

El debat ha abordat la difícil situació amb la qual conviu el col·lectiu docent davant  l’increment del nombre i la varietat de situacions que no són de caràcter estrictament acadèmic (trastorns mentals, conductuals, assetjament escolar, dependència a les xarxes socials, etc) i que afecten l’aprenentatge de l’alumnat i tensen el dia a dia dels centres. Una realitat davant la qual s’ha mostrat cert consens per part dels diferents partits polítics en la necessitat d’invertir recursos per revertir la situació. En la mateixa línia d’invertir recursos també s’ha mostrat un acostament de mirades pel que fa a la construcció, el manteniment i la millora dels edificis escolars tenint en compte que hi ha situacions molt precàries que s‘allarguen en el temps.

Més controvèrsia ha portat el debat sobre la llengua catalana a les escoles, i la necessitat o no que en el marc acadèmic se’n pugui garantir la protecció, així com quin ha de ser el posicionament polític. També s’han recollit opinions divergents respecte al model de servei educatiu (públic i concertat) per tal de garantir la gratuïtat, a la vegada que la contribució a l’equilibri sociocultural. 

Finalment, tots els partits han coincidit en la necessitat imminent de dignificar la figura dels docents i en la importància de la participació de tota la comunitat educativa per tal d’afrontar moments convulsos com el que està vivint l’educació. Un repte de país en el qual, han assegurat, el Col·legi de Doctors i Llicenciats de Catalunya, el Col·legi de docents, juga un paper fonamental en el treball constant oferint una formació d’excel·lència als docents per a la millora de la qualitat del sistema educatiu, així com l'autoregulació de la professió mitjançant el codi deontològic de la professió docent del Col·legi.